Cykl – “Włączanie” w szkole – świadectwa rodziców, uczniów i nauczycieli cz.5

Kontynuujemy cykl , w którym rodzice, młodzież, nauczyciele dzielą się z nami doświadczeniami i przemyśleniami związanymi z Edukacją Włączającą.

Zapraszamy do współtworzenia – adres do korespondencji:  ruchochronyszkoly@gmail.com

Opinia nauczycielki:     

Wiele szkól w Polsce przystąpiło do programu Dostępna szkoła.   Ma on zapewnić – według założeń -każdemu  uczniowi, nauczycielowi oraz rodzicom uczestnictwo w życiu szkoły, i to bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb edukacyjnych. Dostępna szkoła to szkoła dla każdego.

Brzmi pięknie, górnolotnie, ale czy tak się stanie? jak to zrobić, jakie będą tego skutki?

Jako nauczyciel pracujący jednocześnie równolegle w dwóch placówkach: szkole specjalnej i podstawowej, z kilkudziesięcioletnim stażem jestem niezwykle sceptycznie nastawiona do tych planów. Jest to zwyczajnie niemożliwe, by proces edukacyjny, wychowawczy i opiekuńczy przebiegał właściwie w takiej, łączonej grupie  Każda z tych grup potrzebuje innych metod i form przekazania wiedzy, innych środków i pomocy dydaktycznych, nie wspominając już o sposobie komunikacji z uczniem z niepełnosprawnością ( często komunikacja pozawerbalna – piktogramy, makaton, język migowy), dodatkowo brak koncentracji, męczliwość, choroby współistniejące…

Co w tym czasie  z uczniem bardzo zdolnym?  Już teraz gdy w szkołach masowych są uczniowie z trudnościami, wielu pedagogów potwierdza: to nie ma sensu. Nie ma czasu dla pozostałych uczniów, a tym bardziej dla tych, którzy chcą coś więcej niż założenia programu. Najlepszy pedagog, wszechstronnie wykształcony, o wielkim sercu ma do dyspozycji jedynie 45 minut.

Rodzi się wiele pytań. Niestety szkolenia, które odbywały się w szkołach podstawowych, nie odpowiedziały na moje wątpliwości.  Kilkugodzinne warsztaty poświęcone były postrzeganiu w społeczeństwie osób niepełnosprawnych, ich odczuć i odczuć ich rodziców. My wiemy, jakie i rozumiemy.  Wzbudzanie litości czy też poczucia winy niczego dobrego nie przyniesie. Nie tędy droga. Dlaczego na szkoleniach padają ogólniki, brak odpowiedzi na w/w pytania, dlaczego robi się coś, na czym stracą zarówno uczniowie  z szkól masowych, jak i dzieci ze szkól specjalnych?

—————————————————————————————-

Poniżej dla ilustracji przykładowe webinaria Dostępnej szkoły, której organizatorem jest Fundacja Fundusz Współpracy powołana w 1990 roku jako Fundacja Skarbu Państwa; za: https://cofund.org.pl/fundacja

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *