Dwa dni temu Ruch Ochrony Szkoły podjął interwencję u Marszałków 4 województw w zawiązku ze skandalicznymi zapisami dyskryminującymi szkoły specjalne. Dziś publikujemy dwa kolejne pisma, wysłane do Marszałków kilku województw. Upubliczniamy także załączniki, w których znajdują się szkalujące lub świadczące o wykluczaniu szkół specjalnych cytaty.
Porażająca skala ogólnopolskiego zjawiska ukazuje systemową walkę ze szkolnictwem specjalnym realizowaną przez samorządy za fundusze z UE. Protestujemy!
ROS
Ruch Ochrony Szkoły Warszawa 9.02.2023 r.
www.ruchochronyszkoly.pl
Marszałkowie Województw
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Władysław Ortyl
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
Olgierd Geblewicz
Marszałek Województwa Pomorskiego
Mieczysław Struk
Marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego
Gustaw Marek Brzezin
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Piotr Całbecki
Marszałek Województwa Podlaskiego
dr Artur Kosicki
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Marek Woźniak
Marszałek Województwa Łódzkiego
Grzegorz Schreiber
Szanowny Panie Marszałku,
W imieniu rodziców, nauczycieli i pracowników oświaty skupionych w Organizacjach tworzących Ruch Ochrony Szkoły wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec dyskryminacyjnych praktyk podjętych przez władze samorządowe reprezentowane przez Pana Marszałka poprzez akceptację zapisów zawartych w upublicznionych dokumentach Program Fundusze Europejskie 2021-2027 w brzmieniu:
„Szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia”
lub niemal identycznym, o tej samej wymowie, co wykazuje załącznik zbiorczy cytatów dołączony do tego pisma.
Zapis ten wprost dyskryminuje grupę uczniów uczęszczających do placówek specjalnych – czyli najbardziej pokrzywdzone przez los dzieci – ich rodziny oraz kadry dydaktyczne i administracyjne tych szkół. Specjalistycznym placówkom stanowiącym istotną część systemu oświaty w Polsce odmawia się możliwości korzystania z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie w kilku województwach. Stawia się im poniżające, krzywdzące i nieuzasadnione zarzuty, pomawiając, iż „prowadzą do segregacji lub utrzymują segregację”.
Naruszona została cześć i godność osób uczęszczających do placówek specjalnych oraz ich pracowników, co nosi wszystkie cechy zniesławienia [art. 212 § 1 Kodeksu karnego]. Zawarte sformułowania poniżają uczniów i pracowników szkół specjalnych i w dużym stopniu mogą narazić te wyjątkowo ważne placówki oświatowe na utratę zaufania w oczach opinii publicznej. Może to przynieść trudne do wyobrażenia bezpośrednie szkody tych osób i instytucji oraz poważne szkody społeczne o dużym zasięgu. Doszło tu do zniesławienia nie tylko pojedynczych osób, ale równocześnie – państwowych instytucji. Ich stygmatyzowanie jest cynicznie ukryte pod pozorem przeciwdziałania segregacji.
W istocie uczniowie uczęszczający do szkół specjalnych, co jest powszechnie wiadomo i co należy mocno podkreślić, otrzymują wysokiej klasy wsparcie i fachową pomoc, jakiej inne placówki oświatowe nie są w stanie świadczyć w zakresie szczególnie skomplikowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Szczególnie oburza fakt, iż jednocześnie przestrzeganie „równych praw”, przeciwdziałanie wykluczeniu i praktykom antydyskryminacyjnym jest przedstawiane jako istotna część założeń ideowych projektów UE, z których pochodzą Fundusze Europejskie. Nosi to znamiona stosowania podwójnych standardów wobec różnych podmiotów i grup społecznych, co jest istotną cechą dyskryminacji.
Analiza dokumentu wskazuje na podporządkowanie polskiego systemu edukacji programowi inkluzyjnej [włączającej] szkoły funkcjonującemu w wielu krajach Europy, gdzie edukacja stanowi katalizator zmian społecznych według ideologii neomarksistowskiej. Model ten stoi w jaskrawej sprzeczności z polskim prawem, tradycją i wartościami. W Polsce, zbudowanej na fundamencie cywilizacji chrześcijańskiej, nie ma szkół, które prześladowałyby i dyskryminowały dzieci. Podkreślanie tych zjawisk w Programie Fundusze Europejskie 2021-2027 wskazuje na kopiowanie zawartości obcych dokumentów, niepolskiego pochodzenia i niepasujących do polskiej rzeczywistości.
Nie zgadzamy się na zakłamywania polskiej rzeczywistości i sztuczne zaszczepianie w niej szkodliwych dla Polski wzorów.
Wzywamy Pana Marszałka natychmiastowego usunięcia powyższego zapisu lub identycznego w treści [ por. załącznik] oraz zamieszczenia w to miejsce przeprosin, skierowanych do nauczycieli, personelu i organów prowadzących szkół specjalnych, a także rodziców, którzy umieścili swoje dzieci w tych szkołach, w związku z krzywdzącymi ideologicznymi oskarżeniami.
Jednocześnie oczekujemy równego dostępu do środków finansowych potrzebnych do funkcjonowania i rozwoju szkół specjalnych, zgodnie z wielokrotnymi zapewnieniami władz państwowych i samorządowych.
Z poważaniem
Koordynatorzy Ruchu Ochrony Szkoły
Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci – Magdalena Czarnik
Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk – Magdalena Chmielewska
Hanna Dobrowolska – ekspert oświatowy
https://ruchochronyszkoly.pl/o-nas/lista-sygnatariuszy/
Załącznik 1. – Zbiór cytatów z dokumentów Program Fundusze Europejskie 2021-2027 dla wymienionych województw
Do wiadomości: Rzecznik Praw Dziecka, Marszałkowie Sejmu RP, Minister Edukacji i Nauki,
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP
————————————————
Załącznik 1. – Zbiór cytatów z dokumentów Program Fundusze Europejskie 2021-2027 dla wymienionych województw
PODKARPACKIE
s.158
Szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
ZACHODNIOPOMORSKIE
s.146
Możliwe są wyłącznie inwestycje mające na celu włączenie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do placówek ogólnodostępnych. Szkoły specjalne i inne instytucje, które prowadzą do lub utrzymują segregację jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
POMORSKIE
s.142
Szkoły specjalne i inne placówki, które prowadzą do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
WARMIŃSKO MAZURSKIE
s.81
Szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
KUJAWSKO POMORSKIE
S.122
Szkoły specjalne i inne placówki, które prowadzą do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
PODLASKIE
s.79
Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa szkoły specjalne i inne placówki, które prowadzą do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
WIELKOPOLSKIE
s.147
Szkoły specjalne i inne instytucje, które prowadzą lub utrzymują segregację jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
ŁÓDZKIE
s.232
Wspierana będzie edukacja włączająca na wszystkich etapach edukacji oraz poprawa dostępności dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami. Istotne będzie ze względu na zwiększającą się liczbę orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnienie wysokiej jakości kształcenia dla dzieci lub uczniów z niepełnosprawnościami, szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, w tym wynikającymi z uzdolnień. Nie będą wspierane szkoły specjalne.
Ruch Ochrony Szkoły Warszawa 9.02.2023 r.
Marszałkowie Województw
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Cezary Przybylski
Marszałek Województwa Śląskiego
Jakub Chełstowski
Marszałek Województwa Opolskiego
Andrzej Buła
Marszałek Województwa Świętokrzyskiego
Andrzej Bętkowski
Szanowny Panie Marszałku,
W imieniu rodziców, nauczycieli i pracowników oświaty skupionych w Organizacjach tworzących Ruch Ochrony Szkoły informujemy, iż wyraziliśmy stanowczy sprzeciw wobec dyskryminacyjnych praktyk podjętych przez władze samorządowe kilku województw poprzez akceptację zapisów zawartych w upublicznionych dokumentach Program Fundusze Europejskie 2021-2027 w brzmieniu: „Szkoły specjalne i inne placówki prowadzące do segregacji lub utrzymania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej i/lub zagrożonej wykluczeniem społecznym nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia”.
Zwracamy się do Pana Marszałka z uwagi na widoczne w treści dokumentu Program Fundusze Europejskie 2021-2027 pominięcie placówek szkolnictwa specjalnego w rozdziale środków UE oraz/lub ich instrumentalne traktowanie, jako rezerwuaru zasobów kadrowych dla innych placówek oświatowych. [patrz załącznik z odnośnymi cytatami]
Przywołane w załączniku zapisy pośrednio dyskryminują grupę uczniów uczęszczających do placówek specjalnych – czyli najbardziej pokrzywdzone przez los dzieci – ich rodziny oraz kadry dydaktyczne i administracyjne tych szkół. Specjalistycznym placówkom stanowiącym istotną część systemu oświaty w Polsce nie daje się możliwości korzystania z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie. Trudno to zrozumieć, gdyż uczniowie uczęszczający do szkół specjalnych, co jest powszechnie wiadomo i co należy mocno podkreślić, otrzymują w tych szkołach wysokiej klasy wsparcie i fachową pomoc, jakiej inne placówki oświatowe nie są w stanie świadczyć, szczególnie w zakresie skomplikowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Szczególnie oburza fakt, iż jednocześnie przestrzeganie „równych praw”, przeciwdziałanie wykluczeniu i praktykom antydyskryminacyjnym jest przedstawiane jako istotna część założeń ideowych projektów UE, z których pochodzą Fundusze Europejskie. Nosi to znamiona stosowania podwójnych standardów wobec różnych podmiotów i grup społecznych, co jest istotną cechą dyskryminacji.
Analiza dokumentu wskazuje na podporządkowanie polskiego systemu edukacji programowi inkluzyjnej [włączającej] szkoły funkcjonującemu w wielu krajach Europy, gdzie edukacja stanowi katalizator zmian społecznych według ideologii neomarksistowskiej. Model ten stoi w jaskrawej sprzeczności z polskim prawem, tradycją i wartościami. W Polsce, zbudowanej na fundamencie cywilizacji chrześcijańskiej, nie ma szkół, które „wykluczają” dzieci. Podkreślanie zjawisk „zapobiegania nierównościom” i kreowanie ”dostępności” w Programie Fundusze Europejskie 2021-2027 wskazuje na kopiowanie zawartości obcych dokumentów, niepolskiego pochodzenia i niepasujących do polskiej rzeczywistości.
Nie zgadzamy się na zakłamywania polskiej rzeczywistości i sztuczne zaszczepianie w niej szkodliwych dla Polski wzorów.
Wzywamy Pana Marszałka do natychmiastowego przywrócenia proporcjonalnego finansowania wszystkich placówek oświatowych. Oczekujemy równego dostępu do środków finansowych potrzebnych do funkcjonowania i rozwoju szkół specjalnych, zgodnie z wielokrotnymi zapewnieniami władz państwowych i samorządowych.
Z poważaniem
Koordynatorzy Ruchu Ochrony Szkoły
Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci – Magdalena Czarnik
Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk – Magdalena Chmielewska
Hanna Dobrowolska – ekspert oświatowy
https://ruchochronyszkoly.pl/o-nas/lista-sygnatariuszy/
Do wiadomości: Rzecznik Praw Dziecka, Marszałkowie Sejmu RP, Minister Edukacji i Nauki,
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP
Załącznik 1. – Zbiór cytatów z dokumentów Program Fundusze Europejskie 2021-2027 dla wymienionych województw
DOLNOSLĄSKIE
s.176
4.Wsparcie kształcenia ogólnego i zawodowego uwzględniające potrzeby uczniów z niepełnosprawnością, tj.
- a) tworzenie i wspieranie działań wspomagających integrację w szkołach ogólnych, m.in. przy wykorzystaniu zasobów wiedzy oraz kompetencji kadry ośrodków specjalnych;
- b) tworzenie i wspieranie pozaszkolnych form integracji uczniów z dysfunkcjami ze społeczeństwem;
- c) wspieranie integracji uczniów z dysfunkcjami poprzez świadczenie edukacyjnej opieki wychowawczej, po odbyciu edukacji integracyjnej w szkołach ogólnych, poprzez profesjonalne wsparcie procesu integracji;
- d) wspierany będzie proces przechodzenia z edukacji specjalnej do edukacji włączającej, realizowane będą działania wykorzystujące umiejętności i wiedzę nauczycieli kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych oraz integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnościami.
OPOLSKIE
s.140
W woj. opolskim konieczne jest wsparcie edukacji włączającej, której celem jest zapewnienie dostępu do edukacji oraz zapobieganie ewentualnym nierównościom. Wsparcie dotyczyć będzie uczniów z SPE, w tym m.in.: z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych, adaptujących się w nowym środowisku (np. z rodzin migrantów czy społeczności romskiej), ale także wybitnie
zdolnych.
s.141
Edukacja jest ważnym elementem budowania kapitału społecznego, dlatego promowane będą inicjatywy i projekty realizowane w partnerstwie, w tym z organizacjami pozarządowymi (np. szkoła podstawowa z terenów wiejskich ze szkołą miejską, szkoła zawodowa z uczelnią, szkoła ogólnodostępna ze szkołą specjalną). Współpraca ma na celu umożliwienie integracji uczniów, wymianę doświadczeń i dostosowanie szkół do potrzeb uczniów ze SPE.
ŚLĄSKIE
s.168
Wdrażana będzie edukacja włączająca (np.: poprzez model dostępnej szkoły), kompleksowe dostosowanie placówek i umiejętności kadry oraz rodziców/opiekunów dzieci do potrzeb edukacji ogólnodostępnej (także w przedszkolach).
s.171
W procedurze zastosowane zostanie kryterium premiujące wsparcie, którego celem będzie niwelowanie barier w dostępie do edukacji na każdym szczeblu, wynikających z dyskryminacji i przemocy motywowanej niechęcią do ww. cech. oraz z trudności integracyjnych uczniów ukraińskich. Premiowane będzie wdrażania w ośrodkach edukacyjnych rozwiązań mających na celu zapobieganie dyskryminacji i przemocy ze względu na cechy prawnie chronione, w szczególności na: płeć, niepełnosprawność, orientację seksualną oraz pochodzenie etniczne, w tym wsparcie dla kadry pedagogicznej. Wdrażana będzie edukacja włączająca (np. poprzez model dostępnej szkoły). Pozytywny wpływ na zasadę niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami będzie kryterium dostępu warunkującym otrzymanie dofinansowania. Zasada równości kobiet i mężczyzn będzie dodatkowo weryfikowana na podstawie standardu minimum.
ŚWIĘTOKRZYSKIE
s.197
- Wsparcie szkół podstawowych i ponadpodstawowych ogólnych, ukierunkowane na rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych oraz wzmacnianie sytemu kształcenia, m.in. poprzez wsparcie edukacji włączającej, rozszerzenie oferty dydaktycznej, doradztwo zawodowe, podnoszenie kompetencji/kwalifikacji kadry nauczycielskiej, zajęcia dodatkowe, m.in. w ramach rozwijania postaw proekologicznych, realizację programów stypendialnych dla uczniów zdolnych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
ROS