Szaleństwo oceniania kształtującego- na przykładzie lektury “Chłopcy z Placu Broni”

Witam Państwa.

Przedstawiam przyszłość edukacji włączającej. Materiał, który poniżej załączam tłumaczy powody obniżającego się poziomu wiedzy szkolnej, umiejętności językowych oraz poziomu intelektualnego uczniów. Oto, w jaki sposób postępowcy traktują literaturę. Klasa V SP, podsumowanie lektury “Chłopcy z Placu Broni”. Nie ma tu już analizy treści, języka, przesłania, dylematów moralnych. Są za to “kreatywne” działania angażujące. Należy przygotować dużo materiałów plastycznych i wymyślać grę, którą następnie należy wykonać na jednej lekcji i zaprezentować na następnej. To zadanie mają wykonać wszystkie dzieci z klasy. Wydaje się to niemożliwe fizycznie, a przede wszystkim nie uczy dzieci budowania wypowiedzi własnej, ani nie utrwala postaw, które przekazuje literatura. Ponadto angażuje wszystkich uczniów i rodziców do zajęć, które nie mają nic wspólnego z realizacją programu nauczania języka polskiego klasy V SP. Źródłem są oczywiście dostępne w Internecie scenariusze kreatywnych lekcji. Jest to więc działanie odtwórcze, pozorujące kreatywność. Są to metody właściwe dla warsztatów terapii zajęciowych dla dzieci upośledzonych. Jest to jeden z powodów, dla których dzieci są nadmierni przeciążane pracą, a jednocześnie nie rozwijają swoich umiejętności. Jest to możliwe w ramach innowacji pedagogicznej, realizującej ocenianie kształtujące, będące metodyką edukacji włączającej. Nie jest to klasa integracyjna ani specjalna.

—————————————————————————————

” Kochani,
przypominam, że dziś tworzycie (45 minut) i prezentujecie i testujecie (45minut) Wasze gry, który będą podsumowaniem pracy z lekturą.
Poniżej instrukcja do zadania (przesłana również na messenger)
GRA O LEKTURZE

INSTRUKCJA DO STWORZENIA GRY O LEKTURZE Chłopcy z placu broni
– na początek wymyślcie typ gry (karciana czy planszowa);
– następnie wymyślcie fabułę związaną z naszą lekturą (detalami zajmiecie się testując kolejne jej elementy);
– wymyślcie podstawowe zasady i założenia gry (Pomyślcie o sposobie grania: na wyścigi (od startu do mety), na punkty, na czas, rozwiązywanie zagadek, wykonywanie konkretnego zadania wspólnie jako jedna drużyna. Czy gra będzie odtwórcza wg stworzonych reguł, czy może twórcza – będziecie pisać jej przebieg i historię za każdym razem od nowa);
– przygotujcie wstępnie elementy gry, czyli pionki, żetony, jeśli będą występowały, narysujcie schematyczną planszę (podstawowe elementy);
– popracujcie nad mechaniką gry (jak gra ma działać);
– przetestujcie prototyp (zanotujcie i wyszukajcie wszystkie wady gry np. takie, które elementy są mało albo w ogóle nie używane; co powoduje, że być może gra jest zbyt przewidywalna);
– gdy wszystko już poprawicie, zadbajcie o dobudowanie gry w efekciarskie gadżety i elementy, a następnie ponownie przetestujcie;
– popracujcie nad wyglądem, wprowadźcie uproszczenia, znów przetestujcie;
– na zakończenie stwórzcie instrukcję.
Materiały: na planszę warto mieć twardą podstawę, tekturę, karton, brystol, przyda się np. pudełko po pizzy. Do tego wszelkie kraftowe dodatki, skarby zbierane np. jesienią, dodatki krawieckie, materiały plastyczne, mazaki, kredki, klej, taśmy, plastelina, glina. Nieocenionym narzędziem przyśpieszającym pracę jest klej na gorąco.”

—————————————————————————————

Bartosz Kopczyński

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *